Revolution uden revolution

Debatindlæg i Information, 23.3.2021 af Teresa Korup Næss, kontaktperson Enhedslisten Rebild

Informations spalter vrimler med politikere fra grønne partier, som kræver grundlæggende systemforandringer i økonomien. Konkrete bud på et alternativ er det imidlertid sparsomt med.

Det er søde og velmenende politikere. De er varme, veltalende og venlige, de har ordene i deres magt, og de vil egentlig det samme som det meste af venstrefløjen.

De grønne politikere taler om feminisme, arbejdsmarked, økologi, modvækst, klima og biodiversitet på inciterende måder. Man begejstres.

Men kun indtil man når bunden af deres debatindlæg. For de fortæller aldrig, hvordan vi skal opnå denne rene, retfærdige verden. De taler om systemændringer – men de vil ændre systemet indenfor systemet.

Politisk leder for Frie Grønne, Sikandar Siddique, er et eksempel. Han ønskede sig i en kronik i Information den 13. marts en feministisk økonomi, hvor menneskeligt samarbejde og omsorg er ”selve forudsætningen for det gode liv”, og som bygger på princippet om at ”tage mindre og give mere”. Vi skal ”tage hårdere og langt mere grundlæggende fat”.

Men hvordan, Sikandar? Vil Frie Grønne afskaffe kapitalismen? Hvordan kombinerer vi en økonomi, hvor det gælder om at konkurrere, hævde sig og tjene penge på stort set hvad som helst, med denne feministiske økonomi, hvor vi skal tage mindre og give mere?

De grønne partier vil have en ”grøn kapitalisme”. De ønsker sig, at kapitalismen ikke længere drives af konkurrence og profitmotiver. Men findes et sådant økonomisk system? Ud over at jeg ønsker mig en verden, hvor vi alle kan spise, bo, arbejde, tænke, tale og leve trygt, ønsker jeg mig noget så inderligt, at nogen på Information vil spørge alle disse søde mennesker fra alle de velmenende grønne partier, hvilket økonomisk system, der kan give os det samfund, vi ønsker.

Giv gerne alternativisterne og deres afkom (endnu) mere spalteplads. Men sørg for, at pladsen bliver brugt til at afkræve dem svar på, hvordan et økonomisk system, der foreløbigt har gjort os alle til hinandens konkurrenter på alle planer, alle steder, udvendigt og indvendigt, skal kunne ændres og være grundlag for en verden bygget på samarbejde og hensyntagen.